Warning about bad user experience

Be careful when shopping online. This article describes buying a mini-segway from a small Swedish website. The result was a bad user experience, long waiting time and contact to multiple authorities. In more than one case, the owner of the ecommerce website took people's money and did not deliver anything. Read the whole story in Swedish.

2015-07-12 Beställning på nätet, med spårbar frakt, finns i lager, leveranstid ca 1 vecka "plus minus nån dag”
2015-07-15 Jag kontaktar säljaren och frågar om beställnings status, han svarar "kolli id kommer automatiskt"
2015-07-21 Jag kontaktar säljaren och frågar om beställnings status, han svarar leverans “imorgon eller Torsdag”
2015-07-22 Jag kontaktar säljaren och frågar om kolliid eller sändningsid, inget tydligt svar och leverans fördröjas
2015-07-23 Säljaren skriver att han har inte skickat paketet och det “står på vårt lager”, ingen leveranstid längre
2015-07-23 Jag kontaktar Konsumentvägledning och ber om råd
2015-07-23 Jag kontaktar säljaren och reklamerar beställningen, han svarar med "göra allt för att få iväg den”
2015-08-02 Inga livstecken av säljaren och han skickade ingenting efter 3 veckor
2015-08-03 Jag häver köpet enligt konsumentköplagen 9-13§
2015-08-07 Säljaren vill inte uppge organisationsnummer, jag ringer Skatteverket och sen gör en skuldupplysning
2015-08-17 Förfallodatum för återbetalningen enligt lagen om distansavtal 14§
2015-08-19 Säljaren vill inte återbetala, han svarar "vara villkor gäller" och "utbetalning sker första vardagen i sept"
2015-09-02 Inga livstecken av säljaren och han återbetalade ingenting efter 7 veckor
2015-09-07 Jag kontaktar Kronofogden och gör en ansökning om betalningsföreläggande
2015-10-01 Beslut att säljaren förpliktas betala beloppet, ärende U-41883-15/1250
2015-11-04 Jag besöker Kronofogden i Malmö och gör en ansökning om verkställighet
2015-11-05 Besked att verkställighet kommer att fortsätta tills pengarna är återbetald
2016-01-25 Säljaren följer inte ARNs rekommendation att betala tillbaka pengar i ett annat fall, ärende 2015-09543
2016-07-01 Fortfarande inga pengar tillbaka, för nuvarande finns det minnst 10 andra som vill ha pengar
2016-09-01 Flera webbsidor som säljaren bedriver är offline, verksamhet fortsätter t.ex. på Tradera och Blocket
2016-11-28 Konkurs inledd för säljarens aktiebolag Smarta E-butiker i Norden AB, kallas också Vadsmart
2017-06-01 Brasmart webbsidan skriver "Här öppnade vi 1 November 2012", men skapades april 2016
2017-06-09 Konkurs avslutad för säljarens aktiebolag Smarta E-butiker i Norden AB
2017-07-12 Fortfarande inga pengar tillbaka efter cirka 2 år
2018-07-12 Fortfarande inga pengar tillbaka efter cirka 3 år
2018-08-01 Gamla webbutiken på Prisjakt är offline, dåliga recensioner har också tagits bort, id 18477 / 1023107
2018-09-01 Brasmart webbsidan har ändrat namnet till Nypryl, motto "Smart shopping elektronik tv fyndiq prylar"
2018-09-18 Nypryl webbsidan skriver "Här öppnade vi 1 November 2012", men skapades september 2018
2019-07-15 Fortfarande inga pengar tillbaka efter cirka 4 år
2020-07-15 Fortfarande inga pengar tillbaka efter cirka 5 år
2020-11-09 Nypryl webbsidan är inte längre tillgänglig
2021-06-12 Senaste uppdatering

Website information

The owner of the ecommerce website is Pär Christian Eng, he changes the name of his website over the years.
Also known as www.nypryl.se, Organisationsnummer 800106-6656, Drakenbergsgatan 51, 702 19 Örebro
Also known as www.brasmart.se, Organisationsnummer 800106-6656, Drakenbergsgatan 51, 702 19 Örebro
Also known as www.vadsmart.se, Organisationsnummer 556895-1692, Östra Bangatan 42B, 703 61 Örebro
Also known as www.tvsmart.se, Organisationsnummer 800106-xxxx, Näsbyvägen 38B, 702 86 Örebro
Also known as www.tvsmart.se, Organisationsnummer unknown, Kungsgatan 27, 702 11 Örebro
Also associated with www.prlsverige.se, PRLSverige social media account switched to TVsmart in 2013

What's the latest status?

No delivery and no money back. When the debt is paid, this article will be removed after a short time.

About the author

This article was written by Mark Seuffert. Read more about the author.