Warning about bad user experience

Be careful when shopping online. This article describes buying a mini-segway from a small Swedish website. The result was a bad user experience, long waiting time and contact to multiple authorities. In the end, the owner of the website did not deliver anything. Read the whole story in Swedish.

2015-07-12 Beställning på nätet, med spårbar frakt, finns i lager, leveranstid ca 1 vecka "plus minus nån dag”
2015-07-15 Jag kontaktar säljaren och frågar om beställnings status, han svarar "kolli id kommer automatiskt"
2015-07-21 Jag kontaktar säljaren och frågar om beställnings status, han svarar leverans “imorgon eller Torsdag”
2015-07-22 Jag kontaktar säljaren och frågar om kolliid eller sändningsid, inget tydligt svar och leverans fördröjas
2015-07-23 Säljaren skriver att han har inte skickat paketet och det “står på vårt lager”, ingen leveranstid längre
2015-07-23 Jag kontaktar Konsumentvägledning och ber om råd
2015-07-23 Jag kontaktar säljaren och reklamerar beställningen, han svarar med "göra allt för att få iväg den”
2015-08-02 Inga livstecken av säljaren och han skickade ingenting efter 3 veckor
2015-08-03 Jag häver köpet enligt konsumentköplagen 9-13§
2015-08-07 Säljaren vill inte uppge organisationsnummer, jag ringer Skatteverket och sen gör en skuldupplysning
2015-08-17 Förfallodatum för återbetalningen enligt lagen om distansavtal 14§
2015-08-19 Säljaren vill inte återbetala, han svarar "vara villkor gäller" och "utbetalning sker första vardagen i sept"
2015-09-02 Inga livstecken av säljaren och han återbetalade ingenting efter 7 veckor
2015-09-07 Jag kontaktar Kronofogden och gör en ansökning om betalningsföreläggande
2015-10-01 Beslut att säljaren förpliktas betala beloppet
2015-11-04 Jag besöker Kronofogden i Malmö och gör en ansökning om verkställighet
2015-11-05 Besked att verkställighet kommer att fortsätta tills pengarna är återbetald
2016-01-25 Säljaren följer inte ARNs rekommendation att betala tillbaka pengar i ett annat fall, ärende 2015-09543
2016-03-31 Säljaren berättar om sina personliga problem på Twitter, verksamhet fortsätter
2016-07-01 Fortfarande inga pengar tillbaka, för nuvarande finns det minnst 10 andra som vill ha pengar
2016-09-01 Flera webbsidor som säljaren bedriver är offline, verksamhet fortsätter t.ex. på Tradera och Blocket
2016-11-28 Konkurs inledd för säljarens aktiebolag Smarta E-butiker i Norden AB
2017-06-01 Brasmart webbsidan skriver "Här öppnade vi 1 November 2012", men skapades april 2016
2017-06-09 Konkurs avslutad för säljarens aktiebolag Smarta E-butiker i Norden AB
2017-07-12 Fortfarande inga pengar tillbaka efter cirka 2 år
2018-07-12 Fortfarande inga pengar tillbaka efter cirka 3 år
2018-07-21 Senaste uppdatering

Website information

The owner of the ecommerce website is Pär Christian Eng, he changes the name of his website over the years.
Also known as www.brasmart.se, Org 800106-6656, Drakenbergsgatan 51, 702 19 Örebro, info@brasmart.se
Also known as www.vadsmart.se, Smarta E-butiker, Org 556895-1692, Östra Bangatan 42B, 703 61 Örebro
Also known as www.tvsmart.se, Alltid senaste tekniken, Näsbyvägen 38B, 702 86 Örebro, info@tvsmart.se
Also known as www.prlsverige.se, Kungsgatan 27, 702 11 Örebro, info@prlsverige.se